söndag 21 november 2010

Dikter för döende vilsna och döende veka stolta och sköna - Charles Bukowski


Jag läser inte speciellt mycket poesi. Jag vet precis varför. Det är för att man fått för sig saker, som att poesi måste läsas med andakt, och att den måste vara romantisk och innehålla metaforer kring rosor och romantik. Jag är väldigt oromantisk av mig, och inte speciellt andaktsfull heller, för den delen, så jag har helt enkelt duckat poesi när jag har kunnat... Tills nu. Nu är jag fast!

Bukowskis dikter är inte alls sådär som man tror att poesi måste vara, de är snarare tvärtom. Det är högst oromantiskt och väldigt hugget i tonen, vilket jag verkligen gillar. Det är inte ett dugg förskönande, och det bästa med alltihop är att man får läsa precis hur man vill! Jag får slakta dikter till höger och vänster eftersom detta inte är en skoluppgift. Så jag tänker inte orda mycket mer om den här diktsamlingen, jag kommer bara klippa in några korta delar av dikter som jag verkligen tyckt om och sen uppmana alla andra: Läs!

de här poeterna
är så känsliga av sig
de har mer känslighet än talang,
jag vet inte vad jag
ska ta mig till med dem
(ur lönnmördaren)

den slutgiltiga
dekadensen

jag har 20 böcker utgivna
och 6 burkar öl.
(ur samarbete)

om jag har nåt råd att ge om att skriva
poesi, så är det -
låt bli. jag tänker ringa efter
lite stekt kyckling.
(ur intervjuer)

Betyg: 7/10
Inlägg tillägnat: Ord och Inga Visor (som tack för att Jessica fick mig nyfiken på Bukowski)

2 kommentarer:

  1. Åh, vad glad jag blir att du gillar Bukowski, nu känner jag att jag har utfört något stort på jorden (obs! inte ironisk)!

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag som skriver till dig heter Malin och arbetar på Massolit Förlag.
    Jag var inne på din blogg och tyckte den var väldigt intressant… därför mailar jag dig.

    Massolit Förlag är ett relativt nystartat förlag och vi jobbar mycket aktivt med att lansera nya författare, samt i det arbetet med sociala medier.
    I vårt ”stall” finns från Sverige Stefan Tegenfalk och Johannes Källström. Båda har fått utmärkta recensioner tidigare och är aktuella med nya böcker i höst.
    Stefan skriver traditionell kriminallitteratur medan Johannes lutar mer åt thriller/skräck.

    I vinter kommer vi ut med Fay Weldons biografi samt återutgivning av en Hondjävuls liv och lustar. Strax efter det kommer Ian Samson som i England är ett ”hett” kort på mysdeckar himlen.

    Massolit jobbar som sagt aktivt med olika medier och just runt bokbloggande vill vi bränna extra krut. Min fråga till dig är om jag får skicka läsex utan kostnad för påseende. Du är inte tvingad att skriva något, det står dig fritt, men om du vill plita ned några ord på bloggen, ris eller ros, båda är välkommet, blir vi hemskt glada!

    Kanske är det så att du inte alls läser någon typ av de böcker vi jobbar med just nu – glöm detta email då! I dags läget erbjuder vi alltså Stefans Nirvana och Johannes Offerrit.
    Om det känns spännande – maila över din postadress.

    Tack för att du tog dig tid att läsa mitt email!

    Vänliga hälsningar


    Malin S
    Massolit förlag AB
    forlaget@massolit.se

    SvaraRadera