tisdag 9 november 2010

Hur läser du?

Det här med läsning, det är ganska spännande. Man kan ju tycka att alla människor som har ett brinnande litteraturintresse per automatik är ganska lika i sitt intresse, men ingenting kunde vara mindre sant. Det är ju bara det brinnande litteraturintresset som är gemensamt. Utöver det finns det en sådan enorm mängd underkategorier att man nästan får svindel av tanken, bara titta på bokbloggandet! Visst, man kan avfärda dem som ena gruppkramare, men en lite närmare titt ger en annan bild. Bloggarna är olika, och alla skriver om olika saker. Jag har många favoritmärkta bokbloggar, och jag vill inte påstå att de är samma och samma, då skulle jag väl inte välja att följa dem alla?

Nej, läsningen är en hobby med många inriktningar. Bara en så enkel sak som hur man läser, vad man föredrar att läsa och var man föredrar att läsa. En del vill ha ett tyst rum och avskildhet. Jag själv föredrar att kunna åka till ett mysigt café (har ett favoritcafé i i princip alla städer jag bott i eller frekvent är i), beställa in en stor kopp kaffe, krypa upp i ett favorithörn och plocka upp en bok. Jag kan bli sittande i timmar. Det har hänt mer än en gång att jag blivit såpass stammis att de som driver caféet slutat ta betalt för mitt kaffe, som om jag blivit ett naturligt inslag. Eller att personalen nyfiket börjat undra vad det är jag läser för tillfället. Det är läsglädje för mig! Så hur läser du?

1 kommentar:

  1. På bussen, i sängen, i soffan, på tåget. Sällan i andra offentliga miljöer än det kollektiva resandets sådana.

    SvaraRadera