torsdag 4 november 2010

Brev till en bokhandel - Helene Hanff

I mitten på nittonhundratalet påbörjas en brevväxling mellan amerikanskan Helene och en bokhandel på Charing Cross Road i London. Till en början är breven väldigt officiella och innehåller mest beställningar från kvinnans sida, men allt eftersom åren går växer en vänskap fram mellan personalen på bokhandeln och den bokälskande amerikanskan.

I boken får man läsa breven i turordning, och ingen annan text förekommer. Det är ett lite ovanligt format och det tar en stund innan man vänjer sig, men snart nog sugs man in i den vänskap som växer fram genom brevväxlingen. Personligen kan jag inte låta bli att älska boken, och framförallt all den kärlek till litteraturen som den förmedlar. Det är inte en roman jag skulle rekommendera till någon som bara läser några böcker om året, men för en bokofil som undertecknad är det här ren njutning.

Kanske allra mest fastnar jag för Helenes sätt att beskriva känslan hon får av att läsa romaner. Hennes läsning är helt annorlunda än min egen, hon läser och läser om en och samma bok tills hon mer eller mindre kan den utantill och jag kan inte låta bli att avundas det. Personligen skulle jag aldrig klara av ett sådant förfaringssätt, men det verkar väldigt genuint på någon sätt.

Versionen jag fick tag på innehöll dessutom en uppföljande bok, där Helene åker till London för att besöka den nu nedlagda bokhandeln. Det känns förvisso roligt att läsa om hennes upplevelse av London, men jag kan inte säga att den innehåller samma magiska känsla som den första delen, tyvärr.

Betyg: 8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar