lördag 20 november 2010

Semesterläsning

På måndag bär det av till Thailand, och brevid pass och solskyddsfaktor 50 ligger högen med böcker som man måste gå igenom ordentligt. Jag, tillskillnad från många jag känner, lämnar inte kvar böckerna när jag åker hem igen, så jag kan inte packa allt för många... Samtidigt läser jag massor när jag ligger på stranden, och får heller inte packa för få.

Just nu står det mellan:
Erlend Loe - naiv. super.
Haruki Murakami - Fågeln som vrider upp världen (som jag tror är perfekt i handbagaget, garanterad läsning hela flygresan!)
Nilsson Piraten - Vänner emellan, Småländsk tragedi samt Flickan med bibelspråken
Mark Haddon - A spot of bother
Torgny Lindgren - Pölsan
Sara Stridsberg - Happy Sally
Dave Eggers - The Wild Things (vilken känns som perfekt strandläsning.)
Paul Auster - Moon Palace, The Music of Chance samt Invisible
Kurt Vonnegut - Slaughterhouse five

Dessa tretton romaner måste bli max tio. Jag tror att Invisible faller bort, för den är inbunden och väger mest. Men sen blir det svårt. Väldigt svårt. Det är en ganska bra blandning av olika genrer så att jag inte toklessnar på någon av dem, och jag har svårt att skilja mig från någon av böckerna. Slaughterhouse five är redan påbörjad och verkar mycket lovande, jag tycker väldigt mycket om språket än så länge. Problemet är bara att den går väldigt fort, det är inte speciellt mycket text per sida, så det kan hända att jag låter den ryka. Kanske. Eller så tar jag med alla och packar bara ner ett linne och ett par shorts, haha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar