fredag 7 januari 2011

Boktolva 2011

Enligt O har skapat en utmaning som jag absolut hoppar på. Utmaningen går ut på att läsa 12 författare som man inte tidigare läst, och det bästa är att man har hela året på sig! En superkul utmaning och jag är redan pepp för att få börja. O själv har valt att ha en massa författare på sin lista för att slippa vara låst till 12 fasta... Jag tror att det är en bra idé, för jag fungerar inte speciellt bra om jag är tvingad till någonting. Men lika lång som Os lista blir den nog inte. Svårt det där, jag vill inte ha för mycket valfrihet heller, utan en lagom-lista. Så 15 författare låter ganska rimligt för min del. Dessa 20, närmare bestämt:

Petina Gappah
lite fusk, eftersom jag redan tjuvläst lite i Sorgesång för Easterly. Men ändå.

Sara Stridsberg
Tror ni att bokbloggsläsandet maxar mina förväntningar på hennes böcker?

Daniel Sjölin
Jag har gett Världens sista roman ett försök redan, men den har inte fastnat. Ett försök till måste den vara värd.

Ernest Hemingway
Jag ska bara lyckas välja vilken...

Ali Shaw
Flickan med glasfötter ligger snällt och väntar i oläst-högen

Thomas Mann
Death in Venice, mer bestämt.

Harper Lee
To Kill a Mockingbird ligger även den i olästhögen.

Charles Dickens
Skam och skandal att inte ha läst Dickens! Detta måste jag göra någonting åt!

J. M. G. Le Clézio
Nobelpristagare och allt, fint ska det vara!

Jules Verne
Som jag länge varit nyfiken på.

Harry Martinsson
Vill minnas att jag läst böcker av Moa Martinsson en gång i tiden, men aldrig av Harry.

Yasar Kemal
Låt tistlarna brinna, såklart.

James Joyce
Okej, jag inser att jag mest troligt inte kommer välja Joyce i slutändan. Men som en påminnelse till mig själv funkar det ju.

Victor Hugo
The Hunchback of Notre-Dame.

Och så en sista... fast jag kommer inte på någon specifik författare som jag skulle vilja läsa just nu. Den här sista får vara en joker, helt enkelt, ifall jag snubblar över någonting under årets gång som bara måste läsas.

Pepp, pepp, pepp, nu kör vi!

1 kommentar:

  1. Petina Gappah
    Håller på att läsa :)

    Sara Stridsberg
    Vill läsa i år! (har läst ett drama men ingen roman)

    Daniel Sjölin
    Vill läsa i år!

    Ernest Hemingway
    Ta "Den gamle och havet", jättebra!

    Ali Shaw
    Hoppar jag nog

    Thomas Mann
    Death in Venice är verkligen läsvärd!

    Harper Lee
    To Kill a Mockingbird vill jag också läsa i år.

    Charles Dickens
    Hoppar jag nog :)

    J. M. G. Le Clézio
    Läste 2010 men ska ev. läsa mer av.

    Jules Verne
    Hoppar jag nog :)

    Harry Martinsson
    Läste tre Harry 2010, tidigare hade jag inte läst något alls.

    Yasar Kemal
    Hoppar jag nog ^^

    James Joyce
    Du kanske kan välja någon av de tunnare böckerna? Själv hoppar jag...

    Victor Hugo
    Hoppar :P

    Ambitiös lista! :D

    SvaraRadera