söndag 9 januari 2011

Söndagsenkät

Bokbabbels söndagsenkäter fortsätter trilla in, och eftersom jag är lite för dagen-efter för att kunna göra någon utläst bok rättvisa idag så passar ju det alldeles utmärkt!

1. En bokserie du önskar hade fortsatt längre?
Mumintrollen-serien, såklart. Det finns alldeles för få av dem!

2. En bok du önskar fler människor läste och pratade om?
The courious case about the dog in the night-time av Mark Haddon. En fantastisk bok som är full av humor samtidigt som den ger en bra fingervisning om hur det är att leva med aspergers syndrom.

3. En bok alla borde läsa minst en gång?
Berättelsen om Pi av Yann Martel.

4. En bok du återkommer till gång på gång?
Jag återkommer väldigt sällan till romaner, men Piratens noveller är utmärkta för omläsningar.

5. Favoritomslag?
The Wild Things av Dave Eddings. Mycket trevligt omslag!

6. Mest irriterande karaktär?
Platta och ointressanta karaktärer finns det ju gott om, men jag svarar nog istället Karlsson på taket. Jag avskyr honom med alla celler i min kropp, klarar inte av honom alls. Äckliga äckliga skitunge.

7. Om en bok innehåller _____ kommer jag att läsa den! (Samt exempel på en sådan bok)
Pass.

8. Sorgligaste dödsfallet?
Oj, vad svårt! Fast jag gråter ju floder när Skalle-Per dör i Ronja Rövardotter.

9. Om du skulle skriva en bok skulle den heta?
Hmm... Det var klurigare än man kunnat tro.

10. Favoritkärleksförhållande?
Huvudkaraktärerna i Tidsresenärens hustru, skulle jag tro.

11. Favorit icke-romantiska/-sexuella förhållande?
Ronja igen. Ronja och pappa Mattis.

12. En bok du rekommenderat åt många människor?
Berättelsen om Pi har rekommenderats till höger och vänster. Även Dårskaper i Brooklyn eftersom den är en roman som passar de flesta.

13. En bokserie som gärna hade fått sluta betydligt tidigare än vad den gjorde?
Sagan om Isfolket hade ju kunnat kortas ner ordentligt. Grottbjörnens folk också för den delen.

14. Ett återkommande inslag i intrigen du retar dig på?
Jag retar mig alltid på karaktärerna i deckarromaner. Kriminalaren är alltid samma person, äldre man som egentligen borde sluta jobba, dricker för mycket whisky och kaffe, eventuellt röker eller har nyligen slutat efter påtryckning från dottern han har från det där äktenskapet som gick i kras för att han jobbade för mycket. Trams. Kom med nått nytt va?

15. En bok du gärna skulle se som film?
Näe. Jag föredrar böcker.

16. Favorittegelsten? (Bok med fler än 500 eller 600 sidor beroende på vem som definierar)
Jag vet inte ens om jag läst någon bok så tjock. Eller det har jag ju, massor av dem, men ingen som etsat sig fast som ovanligt bra, tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar