onsdag 19 januari 2011

Bokfrossa och ett mysterium

Ja jösses! Jag drabbades av ett bokköpssug och besökte två olika Emmaus under dagen, och fick med mig en fantastisk fångst hem!

Charles Dickens - The Pickwick Papers
Charles Dickens - Oliver Twist
Torgny Lindgren och Eric Åkerlund - Döden ett bekymmer
Torgny Lindgren - Ljuset
Torgny Lindgren - Till sanningens lov
Sigge Eklund - Varulvsvalsen
Franz Kafka - Processen
Gabriel García Márquez - Hundra år av ensamhet
Mark Haddon - Utslag av oro
Jean-Paul Sartre - Äcklet
Roberto Bolaño - De vilda detektiverna
Eric-Emmanuel Schmitt - Oscar och den rosa damen
Eric-Emmanuel Schmitt - Monsieur Ibrahim och koranens blommor
Irvine Welsh - Trainspotting
Johanna Nilsson - Konsten att vara Ela
Nick Hornby - En god människa
John Murray - A few short notes on tropical butterflies
Finn Zetterholm - Lydias hemlighet
Harry Martinson - Vägen till Klockrike
Matthew Thomas - Before and After
Marian Keyes - Last chance saloon
Marian Keyes - Angels

Det vore en underdrift att säga att jag är nöjd. En del av dem har jag läst sedan innan, men inte ägt och det hela känns som en bra blandning. Lite chicklit för de dagar då sådana behövs, några som är för mig helt okända vilket alltid är spännande och så några jag velat ha ett bra tag. Den mest udda är dock John Murray-boken... Jag såg den först när jag packade upp böckerna här hemma! Jag är säker på att jag inte stod och höll i den på Emmaus, och jag har inte hört talas om den tidigare... Hur den hamnat i min bokhög är ett mysterium! Jag har ingen aning om hur det har gått till, jag använde mig inte ens av någon korg utan la de böcker jag var sugen på i en prydlig stapel på golvet medan jag letade vidare i hyllorna. Kanske någon såg min stapel och la dit en bok för att se om jag märkte nått? Kanske någon trodde att jag skulle gilla just den boken? Lite småkul är det iallafall.

1 kommentar: