onsdag 20 oktober 2010

Vad gör alla vanliga människor?

Jag gjorde det igen! Jag skulle ju bara gå in och titta på akademibokhandeln en liten stund, medan jag väntade på mitt tåg. Kanske köpa en bok, men inte något mer. Det gick som det brukar gå, jag kom hem med sex nya böcker till samlingen.

Jenny Diski - Främling på tåg
Sara Stridsberg - Happy Sally
Helene Hanff - Brev till en bokhandel
och tre Fritiof Nilsson Piraten:
Flickan med bibelspråken
Småländsk tragedi
Vänner emellan

Jösses. Nåväl, jag ska ju faktiskt resa till Thailand om några veckor, så jag antar att en gedigen bokpackning kommer behövas.
Fast jag kan ändå inte låta bli att undra: vad gör alla människor som inte läser? Alla de timmar man spenderar med att vänta på tåg, eller åka tåg. Vad gör dessa människor när de gått och lagt sig? Somnar de bara? Vad gör alla de människor som inte känner ett behov att alltid, alltid, alltid ha en bok inom armlängds avstånd? Vad gör alla de vanliga, icke boktokiga människorna hela dagarna? Svara på den om du kan, Fredrik Lindström.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar