tisdag 19 oktober 2010

Imorgon när kriget kom - James Marsden



Läsglädjen går frammåt! Jag har avslutat Imorgon när kriget kom och tycker fortfarande att det är en riktigt bra bok. Jag älskade den när jag var yngre, och jag vill minnas att jag läste fler ur serien. Det tror jag inte att jag kommer göra den här gången, men som ungdomsroman betraktat är den välskriven och spännande.


En kort sammanfattning för de som inte läst den: Sju vänner åker ut och campar i Australiens vildmark över en helg. När de kommer tillbaka till staden de bor i har det ofattbara inträffat; de har blivit invaderade. Man får följa de sju vännernas kamp, deras liv i "Helvetet" och deras personliga utveckling, både som grupp och individer.


Om man läser alla sju böckerna i serien antar jag att man kan se det som en utvecklingsroman på sätt och vis, men det går utmärkt att bara läsa denna första del. Det är absolut en roman jag skulle rekommendera till någon i mer lämplig ålder, runt 14-15 år kanske. Det är målande bilder av krigets konsekvenser, utan att vara allt för detaljrik. Möjligen är boken något skönmålande, men samtidigt finns krigets fasor närvarande. Ett lagom avvägt sätt att skriva om krig, död och frihetskamp!


Jag kommer inte betygsätta boken eftersom det inte är min första tur med den, men jag skulle absolut kunna köpa den som present till någon yngre tonåring!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar