fredag 15 oktober 2010

På "hållerpåmedhyllan"

Jag har ett beroende. Det är lika bra att jag erkänner det på en gång. Jag kan inte sluta köpa hem böcker! Som flitig bokbloggsläsare så har jag vid många tillfället övervägt att införa ett köp-stopp på böckerna, men jag vet att jag ändå skulle bryta det inom en vecka. Sen kommer jag på att ett bokberoende är både billigare och långt mer intellektuellt stimulerande än säg, ett kokainmissbruk. Så jag antar att det, ur missbrukssynvinkel, är ganska förlåtande.

Men ändå, ändå så har jag inte mindre än 43 olästa böcker i min ”olästahylla”. Av dessa 43 är en bok egentligen tre romaner (av Klas Östergren faktiskt. Dessutom har jag två andra romaner av honom att läsa, hur nu det har gått till...) samt en supertjock utgåva av Shakespeares samlade verk. Det är ju inte precis så att man lägger sig och läser alla Shakespeares verk på en gång, det skulle jag aldrig mäkta med. Som om inte detta vore nog beställde jag senast idag en ny bok från bokus. Jag skulle egentligen leta upp en poketbok åt min mamma (jag äger den själv, men på engelska), men snubblade naturligtvis över en roman jag själv ville ha när jag ändå höll på. Beroende.

För tillfället är jag inne i en läsig period, och som vanligt kan jag aldrig läsa en bok i taget. Istället ligger det 10 stycken böcker på ”hållerpåmedhyllan”. Dessa tio är:

Blonde – Joyce Carol Oates

Som jag påbörjat en gång förut men aldrig läste speciellt långt i. Jag tror att det är formatet som är problemet, det är helt enkelt en för stor roman. För tjock, för tung och för otymplig.

Blek låga - Vladimir Nabokov

The Boat – Nam Le

Som jag hittills tycker är helt fantastisk!

Sagor och berättelser – H.C. Andersen

Vari jag hittills läst Den lilla sjöjungfrun. En del andra sagor har jag läst förut, men planerar verkligen att läsa om! Min favorit är Den lilla flickan med svavelstickorna som är så fin så fin och så sorglig så sorglig.

Jakten mot nollpunkten – Carl Johan De Geer

Som jag hållt på med i en evighet. Jag vet inte varför jag inte bara läser ut den, men nånting kommer hela tiden emellan.

Dr Jekyll and Mr Hyde – R. L. Stevenson

En oemotståndlig klassiker, men ganska tung att läsa på orginalspråk eftersom många ord är ålderdomliga eller bara rakt av egendomliga.

Vänta, blinka – Gunnhild Øyehaug

Som jag nyss påbörjat, men som verkar ovanligt lovande för att vara en bok jag valt efter omslag… (Ja, jag gör sånt ibland. Dumma dumma mej!)

The curious incident of the dog in the night-time – Mark Haddon

Som hittills är helt lysande! Hittills en såndär bok man inte riktigt kan släppa taget om, vilket innebär att jag förmodligen kommer läsa klart den först av alla.

Samt två omläsningar

Imorgon när kriget kom – James Marsden

Som jag hittade i mammas bokhylla och mindes att jag älskade när jag var yngre. Kanske lite vanskligt att läsa om den, men jag kände ett visst sug när jag hittade den. Ännu har ingen katastrof inträffat.

Stockholmssägner – Danny Wattin

Som såhär i skenet av litteraturvetenskapen inte alls är lika rolig som jag ville minnas. Inte usel, men ändå. Fast en väldigt lagom bok att läsa när man ligger däckad av magsjuka, därav att den ligger halvläst på hyllan.


Oj, vilket toklångt inlägg det blev! Det var ju inte riktigt meningen. Men jag måste tillägga att jag sällan haft så många riktigt lovande böcker i min hållerpåmedhylla. Förhoppningsvis kommer det hålla igång min läslust, den har sviktat ett tag. I dagarna som kommer ska jag också
skriva lite om den senast utlästa boken, Den röda anteckningsboken av Paul Auster. Gissa om jag kommer ge den ett bra betyg?

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar