tisdag 5 oktober 2010

En annorlunda bokshopping

Jag har fått en ganska rolig uppgift här hemma, nämligen ”projekt böcker”. Min mamma läser mängder med böcker och har så gjort hela sitt vuxna liv, vilket betyder att hon samlat på sig en ansenlig mängd litteratur. Jag skulle gissa på att det rör sig om 30 hyllmeter, minst. Men nu när alla barnen flyttat hemifrån (jag bor visserligen hemma för tillfället, men det ska inte bli allt för långvarit) vill mamma slå ut väggen som den gigantiska bokhyllan är byggd på, vilket har resulterat i en del logistiska problem. 30 meter böcker blir en del…

Den något radikala lösningen är att kasta alla böckerna. Mycket sorgligt, men sanningen är att 90% av böckerna är gamla deckare från bokklubbar som mamma varit med i under 70- och 80-talet. Jag ville först, i all min ambition och dessutom med en genuin kärlek till böcker, rädda dem genom att ge dem till fängelser, sjukhus och loppmarknader, men fick ge upp då ingen visade intresse. Nu ägnar jag istället tiden åt att packa undan och slänga pö om pö. Och ibland, ibland dyker det upp fina guldkorn i högarna! Dagens skörd är:

Hjalmar Bergman – Clownen Jac

Hjalmar Söderberg – Den allvarsamma leken

Alexandre Dumas – Greven av Montrecristo (En tråkig utgåva, men ändå)

J.C. Oates – Blonde (som jag börjat på en gång, men slutade igen)

Harry Martinsson – Nässlorna blomma (Ful utgåva från expressen eller liknande, men som minnesnotering fungerar den ju)

Maria Gripe – Skugg-gömman

George Orwell – 1984 (som jag också har läst, men inte äger)

Helt okej för det rimliga priset av några svettdroppar och anträngning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar