lördag 23 oktober 2010

Pocket i mitt hjärta

Uhff.
Egentligen skulle jag vilja skriva om Haddons The curious incident with the dog in the night-time, men huvudet är alldeles för trött för att kunna göra den rättvisa.

Istället kan jag ju skriva att jag inspirerats lite av Ord och Inga Visors Önskelisa och faktiskt börjat skriva ner alla de böcker jag någon gång tänkt att jag vill ha. Listan är löjligt kort än så länge, och finns inte alls publicerad här, men den kan ju alltid vara bra att kunna plocka fram, lagom till jul eller så.

I skenet av denna önskelista, som snart kommer växa sig tre mil lång, som anden i Alladin en gång sjöng, kommer jag på mig själv med en konstig sak. Jag, med allt mitt litteraturintresse, föredrar faktiskt pocket framför vanliga, inbundna böcker. Jag vet inte om det är smidigheten med formatet, men jag tycker inte alls om att läsa inbundna böcker. Det är lite synd, för de är oftast så mycket snyggare i hyllan! Dessutom finns det ju så många inbundna böcker som är tjusiga att titta på även när de ligger platt på ett bord bara. Och dessutom anses det ju fortfarande lite "skräpigt" med pocket. Man kan ju undra varför egentligen. Formatet som sådant måste ju bidra till att folk läser mer, man slipper ju släpa tegelstenar i väskan. Fast det är klart, när det kommer till fin- och fulkultur har den stora massan aldrig fått rätt!

Jag återkommer när skallen är klarare och orken större!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar