söndag 26 december 2010

Söndagsenkät

Jag SKA köpa en ny dator. Jag har fått pengar i julklapp och ska, ska, SKA köpa en. Förhoppningsvis imorgon om jag kan övertala min far om att det är en bra idé att göra ett snabb-stopp på lämplig butik på väg till IKEA. Snälla pappa, snälla!

Men tills dess håller jag mig till att besvara min första Söndagsenkät.

1. Din kvinnliga favoritkaraktär?
Egentligen borde jag ju svara Ronja från Ronja Rövardotter. Men det gör jag inte, jag svarar istället Lovis från Ronja Rövardotter. Lovis är skithäftig, jag gillar henne verkligen. Snacka om en kvinna som lever i en mansdominerad värld, men det hindrar henne knappast från att driva sin vilja igenom. Om jag fick välja min mamma skulle jag välja Lovis. Fast min mamma är nog lite lik Lovis redan, så det kanske inte är så konstigt.
2. Favoritnovell eller novellsamling?
Hjälp! Jag tycker jättemycket om att läsa noveller och novellsamlingar, men jag har inte läst många nog att kunna plocka en favorit än... Fast jag tycker löjligt bra om The fall of the house od Usher av Poe.
3. En bok som gjorde dig besviken?
Massor, men Stjärnor utan svindel är definitivt en av dem. Och Alkemisten, som jag fått höra så väldigt mycket om, men som jag radikalt nog kastade i papperskorgen efter läsningen.
4. Favoritfilmatisering?
Töntigt nog; Harry Potter-filmerna. Och Sleepers, för boken är faktiskt inte speciellt bra alls, men filmen är riktigt bra!
5. Favorit romance-bok?
Inte min genre, alls. Vet knappt vad genren innebär, nu när jag tänker på det.
6. Vilken var din älsklingsbok som barn?
Barbapapas nya hus, lätt!
7. Favoritcitat? (Ur vilken bok?)
"Saga väves på sanningens varp", ur novellen med samma namn av Fritiof Nilsson Piraten.
8. En bok du länge velat läsa men fortfarande inte läst?
Nå, detta kan ju bli långt. Men alla o-lästa böcker jag har av Paul Auster, alla olästa jag har av Piraten och säkert flera hundra andra romaner.
9. En bok du önskar fler människor hade läst?
Berättelsen om Pi, en läsupplevelse som ingen i världen borde sakna.
10. En karaktär du bäst kan relatera till?
Ack, som jag skulle vilja komma med ett klockrent svar här! Men tyvärr, jag kan verkligen inte komma på någon.
11. Bästa öppningsscenen i en bok, vilken?
Här kommer jag inte heller på någonting, förutom det duktigt klychiga svaret öppningscenen i Bombi Bitt och jag. Fast det vill jag inte svara.
12. Mest överraskande twisten eller slutet?
Det kan man ju inte avslöja här! Fast jag kan ju säga att boken redan nämnts i den här enkäten;)
13.Favorittitel?
Dumskallarnas sammansvärjning, fast jag inte läst ut boken än. Sen gillar jag A spot of bother också!
14. En bok alla hatade men du gillade?
Jane M. Auels böcker. Fast jag var vid tillfället nybliven tonåring, så jag vet inte om det riktigt räknas.
15. Din absoluta favoritbok ever?
Jag tänker inte välja, faktiskt. Det är omöjligt - en läsupplevelse påverkas ju av en annan!

Sådärja, lite läsning! Om alls går som jag vill kommer det finnas långt fler möjligheter för mig att uppdatera efter imorgon, och tro mig, det ligger högvis med böcker som väntar på att avhandlas i bloggen. Dessutom har jag massor med idéer för andra bokrelaterade inlägg. Dessutom ska stackars tålmodiga Tekoppen få listan som jag lovade henne långt innan december, jag ber tusenfalt om ursäkt för förseningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar